W nawiązaniu do informacji pozyskiwanych od strony społecznej nt. wahań wody na Stopniu Przewóz na Wiśle, RZGW w Krakowie informuje, że zwierciadło wody w rzece Wiśle poniżej stopnia wodnego Przewóz pozostaje pod wpływem elektrowni wodnej administrowanej przez Tauron Ekoenergia, a krótkotrwałe wahania stanu wody w korycie wynikają z przyjętego harmonogramu jej pracy.


W związku z zaistniałą sytuacją i negatywnym jej wpływem na ekosystem wodny rzeki poniżej stopnia Przewóz, RZGW w Krakowie jest w trakcie analizy powtarzających się w ostatnim czasie sytuacji skutkujących śnięciem ryb. Aktualnie, RZGW w Krakowie wdraża doraźne działania, w celu zapobiegnięcia tego typu zdarzeniom.

Po pierwsze, w wyniku decyzji podjętych przez Dyrekcję RZGW w Krakowie zostały wprowadzone zmiany kadrowe na stopniu wodnym Przewóz usprawniające czas reakcji na działania elektrowni wodnej administrowanej przez Tauron Ekoenergia.

Po drugie, w trybie pilnym, zostanie zlecona ekspertyza w zakresie znalezienia dodatkowych rozwiązań problemu pojawiającego się na SW Przewóz. Ekspertyzę wykonają środowiska naukowe, łącząc aspekty środowiskowe i hydrotechniczne.

Po trzecie, w oparciu o wyniki sporządzonej ekspertyzy, zostaną podjęte działania usprawniające, w tym związane z dostosowaniem pracy stopnia do bieżącej sytuacji hydrologicznej rzeki Wisły poniżej SW Przewóz.

 

W zakresie natomiast rozwiązań długoterminowych, RZGW w Krakowie, w ramach trwającego obecnie Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW), Komponentu 4B.1 realizuje prace polegające na modernizacji systemów sterowania obiektami hydrotechnicznymi, w tym m.in. SW Przewóz. Modernizacja w przypadku tego obiektu polegać ma na wdrożeniu sterowania półautomatycznego, umożliwiającego regulacje poziomu wody górnej i dolnej bezpośrednio z pulpitu sterowniczego w biurze Kierownika obiektu. Planowane wdrożenie takiego systemu sterowania na obiekcie SW Przewóz przypada na koniec I połowy 2024 r.

Wdrożenie takiego systemu z pewnością w kluczowy sposób wpłynie na szybkość reakcji na zmiany w przepływach w górnym stanowisku stopnia i pozwoli tym samym wyeliminować obserwowane obecnie, większe wahania poziomu wody na dolnym stanowisku, co przyczyni się do zapewnienia bardziej stabilnych warunków w zakresie przepływów na odcinku Wisły poniżej SW Przewóz. 

 

W związku ze zdarzeniami na  stopniu Przewóz,  niezależnie od planowanego terminu zakończenia prac, Dyrekcja RZGW w Krakowie podjęła decyzję o dodatkowych rozmowach z Konsultantem w celu możliwego przyspieszenia prac w ramach Komponentu 4B.1.