PGW WP RZGW w Krakowie, w związku z opublikowaniem artykułu w dniu 10 stycznia 2020 r. w Dzienniku Polskim pt. „Działkowcy z Semafora tracą bezpowrotnie dorobek życia” wyjaśnia, iż nadrzędnym celem budowy wału przeciwpowodziowego rzeki Biała jest ochrona mieszkańców Tarnowa przed skutkami powodzi.
Należy przypomnieć, iż Region Wodny Górnej Wisły nawiedzały liczne powodzie, w tym największa w w 2010 r. Właśnie rzeka Biała oraz jej prawobrzeżny dopływ - potok Wątok stwarza największe zagrożenie powodziowe dla Tarnowa. Realizacja tej inwestycji pozwoli na ochronę przed zalaniem terenu miasta Tarnowa o powierzchni ok. 63 ha, a przy założeniu zasięgu powodzi, który miał miejsce w 2010 r. szacuje się, że wykonanie wszystkich zadań na rzece pozwoli uniknąć szkód powodziowych o wartości ok. 60 mln zł.
Szereg informacji zawartych w artykule jest nieprawdziwych, bądź nieprecyzyjnych, co skutkuje wprowadzeniem opinii publicznej w błąd, w związku z czym PGW WP RZGW w Krakowie wyjaśnia:
Po pierwsze, decyzja na realizację Inwestycji została uzyskana w 2017 roku. Była to decyzja Wojewody Małopolskiego o pozwoleniu na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych z dnia 31.08.2017 r. Od decyzji tej nikt się nie odwołał, w związku z czym, decyzja ta stała się ostateczna 13 października 2017 r., czyli na 79 dni przed dniem likwidacji jednostki, która uzyskiwała tę decyzję.
Po drugie, organ wydający decyzję tj. Wojewoda Małopolski informował o prowadzonym postępowaniu lokalną społeczność zgodnie z obowiązującym prawem w drodze obwieszczeń, zamieszczanych na stronach internetowych i tablicach ogłoszeń Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego i Urzędu Miasta Tarnowa. Ponadto, zawiadomienia o wydaniu decyzji wysłane zostały dotychczasowym właścicielom i użytkownikom wieczystym na adres wskazany w katastrze nieruchomości. Podobnie informacje o planowanym zamierzeniu inwestycyjnym były rozpowszechniane przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie (na etapie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach) oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie (na etapie wydawania pozwolenia wodnoprawnego), czyli decyzji poprzedzających wydanie pozwolenia na realizację inwestycji.
Po trzecie, zmiany związane z wprowadzeniem ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne spowodowały likwidację jednostki, która była Inwestorem dla tego Kontraktu, czyli Małopolskiego Urzędu Melioracji i Urządzeń Wodnych. Jednostka ta nie rozpoczęła działań związanych z negocjacjami wysokości odszkodowania, ani też nie zapewniła terenu zamiennego.
Po czwarte, po przejęciu Kontraktu, aktualny Inwestor, czyli Wody Polskie doprowadziły do pozyskania terenu zamiennego i po zapewnieniu finansowania rozpoczęły działania zmierzające do jak najszybszej wypłaty odszkodowań.
Wysokość odszkodowania ustalana jest przez niezależnego rzeczoznawcę majątkowego. Koszt sporządzenia operatów szacunkowych pokrywa Inwestor. Wycenie podlegają te elementy, które są trwale związane z gruntem. Każdy użytkownik ogródka działkowego jest obecny w trakcie inwentaryzacji swojej działki, aby mógł się odnieść do spisu elementów, które będą podlegały wycenie. Protokoły z inwentaryzacji są podpisywane przez obie strony.
Obecnie Inwestor prowadzi uzgodnienia i wypłaty odszkodowań dot. międzywala. Do końca 2019 roku wypłacono odszkodowania za 167 ogródków działkowych oraz za części wspólne Rodzinnego Ogrodu Działkowego SEMAFOR, przeznaczone do likwidacji. Proces ten jest kontynuowany, podpisanych zostało kolejnych 76 protokołów, na podstawie, których będą mogły być realizowane kolejne wypłaty
Priorytetem dla Wód Polskich jest wypłacenie odszkodowań przed rozpoczęciem robót budowlanych, wszystkim uprawnionym do takich wypłat, czyli właścicielowi nieruchomości oraz posiadaczom ograniczonych praw rzeczowych odpowiednio do przysługujących im praw.